Potrafi śpiewać w grupie refren piosenki Zabierz się razem z nami
Umie określić nastrój wysłuchanego utworu i zna pojęcia dur/moll oraz major/minor
Umie rozpoznać słuchem aparat wykonawczy w koncercie Jesień z cyklu Cztery pory roku
Rozumie sygnalizacyjną i religijną funkcję muzyki
Zna określenie muzyka sakralna
Potrafi akompaniować na instrumentach perkusyjnych do negro spirituals Git on bo’d little child’en
Umie zaśpiewać solo całą piosenkę Koniec wakacji
Potrafi grać na dzwonkach lub flecie jedną część melodii pieśni Plon niesiemy plon
Umie określić budowę formalną tej pieśni
Umie podać kilka przykładów muzyki, której chętnie słucha oraz uzasadnić swój wybór
Ma tolerancyjną postawę wobec upodobań muzycznych kolegów
Potrafi własnymi słowami opowiedzieć o utworach Eine kleine Nachtmusik i Carmina Burana
Zna terminy ostinato rytmiczne i ostinato melodyczne
Rozpoznaje ostinato słuchem w utworze Orffa
Umie solo zaśpiewać jedną lub dwie zwrotki piosenki Siekiera, motyka
Ma podstawowe wiadomości na temat II wojny światowej
Umie znaleźć w nutach powtarzający się rytm i powtórzyć go klaskaniem
Wie, co oznaczają: kropka przy nucie, kropka nad lub pod nutą, łuk łącznik
Zna budowę, brzmienie i zasady wydobywania dźwięku z trąbki i waltorni
Aktywnie uczestniczy w tworzeniu kompozycji muzycznej, w której głównymi instrumentami będą przedmioty grające dzięki powietrzu
Zna terminy: glissando, strojenie instrumentu, wentyl, suwak, czara głosowa
Umie zagrać pieśń Bandoska na instrumencie melodycznym
Umie zaśpiewać solo wybraną zwrotkę piosenki Rozwichrzona jesień
Umie powiedzieć kilka słów o A. Chaczaturianie
Potrafi podać inne przykłady walki o niepodległość (poza polem bitwy), np. poprzez działania ludzi kultury
Potrafi uzasadnić, dlaczego utwór I.J. Paderewskiego ma w tytule „fantastyczny”
Umie zaśpiewać solo partię św. Piotra
Umie zaśpiewać solo pierwszą zwrotkę piosenki Ogólnie zima
Potrafi samodzielnie znaleźć w nutach tej piosenki rytm z synkopą
Umie nazwać w nutach dźwięki obniżone bemolami umieszczonymi przy kluczu
Potrafi zaśpiewać jakąś pastorałkę
Potrafi wymienić różne rodzaje kapel ludowych
Umie zaśpiewać co najmniej jedną zwrotkę kolędy Cicha noc
Potrafi zaśpiewać solo kolędę hiszpańską W dzień Bożego Narodzenia oraz pierwszą zwrotkę i refren kolędy angielskiej Kolędowania nadszedł czas
Rozumie, czym się różni metrum 6/8 od metrum 2/4
Umie zademonstrować podstawowy krok poloneza
Umie podać kilka faktów związanych z J. Straussem i jego twórczością
Umie zaśpiewać solo kanon Rytmy synkopowane na tle melodii głosu towarzyszącego
Potrafi zatańczyć podstawowy krok samby samodzielnie (lub w parze)
Potrafi zaimprowizować rytmy do taktów z pauzami
Umie zatańczyć sam lub w parze podstawowy krok cza-czy
Umie zaimprowizować głosem lub na instrumencie krótką melodię
Wie, co to jest standard jazzowy
Potrafi powiedzieć kilka słów o G. Gershwinie i przytoczyć tytuły jego znanych kompozycji
Umie rozpoznać brzmienie klarnetu
Świadomie posługuje się terminami: scena, kanał orkiestrowy, gmach opery
Zna kilka faktów dotyczących życia i twórczości Stanisława Moniuszki
Umie wymienić kilku słynnych śpiewaków operowych i zna nazwiska kilku kompozytorów
Umie zagrać na flecie podłużnym (a vista)
Potrafi rozpoznać brzmienie fletu poprzecznego oraz opisać jego budowę
Potrafi zaśpiewać solo refren piosenki Magiczna katarynka
Umie podać przykłady rytmu w przyrodzie i architekturze
Potrafi określić środki muzyczne zastosowane w utworze E. Griega
Wyczuwa zmiany tempa w utworze J. Brahmsa i reaguje na nie ruchem
Potrafi ustawić wahadło metronomu
Zna i rozumie niektóre włoskie określenia dynamiki i artykulacji
Potrafi zastosować zmiany tempa i dynamiki
Potrafi określić kierunek melodii
Potrafi przeczytać a vista głosem zapis melodii Wlazł kotek
Nauczył się sam tematu Symfonii „Z Nowego Świata” i umie go zagrać solo
Umie zaśpiewać solo piosenkę Kciuciubabka
Bezbłędnie dobiera akordy w zabawie Harmonia dźwięków
Umie odnaleźć w zapisie nutowym trójdźwięki
Potrafi zaimprowizować melodię na dźwiękach trójdźwięku
Słucha utworu Kot i mysz F. Rybickiego w skupieniu, śledząc partyturę – wskazuje na zgodność i różnice między nagraniem a partyturką
Zna zasady prawidłowego operowania głosem
Umie świadomie wykorzystać swoje możliwości głosowe w zabawach i wspólnym śpiewie
Potrafi opowiedzieć o swoich wrażeniach po wysłuchaniu utworu F.B. Mâche’a Korwar
Umie wymienić podstawowe głosy ludzkie i rozróżnić je w słuchanym utworze
Umie zauważyć różnice między oryginalną melodią ludową a jej opracowaniem (na przykładzie A chtóz tam puka? w wykonaniu A. Nowak i w opracowaniu K. Szymanowskiego)
Zna skalę własnego głosu
Potrafi zaprezentować dowolną piosenkę, wcielając się w role różnych wykonawców
Umie określić rolę oboju i fagotu w Koncercie G-dur Vivaldiego
Potrafi wykonać różne zadania muzyczne na kanwie wierszyka W. Broniewskiego
Dostrzega podobieństwa i różnice w dziełach muzycznych i plastycznych
Umie odnaleźć w swoim otoczeniu pozamuzyczne przykłady wariacji
Zna podstawowe zasady budowy wariacji, umie rozpoznać w utworze zmiany tematu
Potrafi ułożyć wariacje z wykorzystaniem rozmaitych instrumentów perkusyjnych
Tańczy opracowany układ w domu z zapoznaną osobą
Śpiewa solo co najmniej jedną zwrotkę piosenki Dalej chłopcy, dalej żywo
Umie rozpoznać w niej krakowiaka i określić cechy, które na to wskazują
Umie zaśpiewać solo piosenkę Sny kamieni
Umie zaproponować ilustrację ruchową do utworu Taniec ognia
Zna termin szanta
Odróżnia słuchem dwa trójdźwięki: majorowy i minorowy
Potrafi odpowiednio dobrać do melodii akompaniament akordów C-dur i d-moll na dzwonkach
Umie określić tempo, charakter i elementy ilustracyjne w utworze Akwarium C. Saint-Saënsa z cyklu Karnawał zwierząt
Umie pokazać na mapie i w swoim otoczeniu cztery strony świata
Wskazuje na mapie Kaszuby, potrafi powiedzieć własnymi słowami coś na temat krajobrazu tego regionu
Umie wymienić trzy ludowe instrumenty kaszubskie
Potrafi zagrać na dowolnym instrumencie melodycznym melodię ludową Nënka i wie, jak jest zbudowana
Wie, co to jest volta i z jakiego języka pochodzi ta nazwa
Śpiewa w grupie piosenkę Twój cały dzień
a to znaczy, że modernizm znów stał się najkapitalniejszą imprezą w całym mieście
ZIELONKA BANKOWA
– Z toru 1 odjeżdżają pociągi w kierunku Zielonki
– Z toru 2 odjeżdżają pociągi w kierunku Warszawy
Powierzchnia peronu pokryta jest płytami chodnikowymi