Wrocław od lat siedemdziesiątych, co jakiś czas, rozbłyska w oryginalny sposób swoją muzyczną sceną raz na 10 lat, po czym popada na kilka kolejnych w uśpienie. Połowa pierwszej dekady XXI wieku, to swoisty wysyp, mniej lub bardziej, rozpoznawalnych grup, a także najoryginalnieszy pod względem stylistycznym okres muzycznego rozwoju miejscowej sceny. Wtedy to powstały znakomite grupy jak: Robotobibok, Matplaneta, Miloopa, Chromosomos, sukces międzynarodowy osiągnął duet Skalpel, było również kilka bardziej efemerycznych zespołów, które pozostawiły po sobie po jednej płycie, jak AGD czy Ziemia Planeta Ludzi, po czym zniknęły, a ich członkowie zajęli się, z mniejszym lub większym sukcesem, innymi projektami muzycznymi. Byłoby godnym pokusić się o zrobienie drzewa genealogicznego miejscowej sceny muzycznej, począwszy od końca lat dziewięćdziesiątych. Jedną z linii takiego drzewa stanowiłyby projekty współtworzone przez Marcela Arpa, muzyka związanego przez wiele lat z wrocławską sceną. Zespoły te, mniej lub bardziej, wpisały się w krajobraz muzyczny Wrocławia, miały szansę zaistnieć również poza granicami kraju. Cechą charakterystyczną dla wszystkich tych formacji były eksperymenty z muzyką elektroniczną, niezależnie w jakim stylu grały. Koleje losu sprawiły, że niewiele po nich pozostało wydawnictw fonograficznych. Jednakże dzięki archiwistycznej inicjatywie wkrótce wiele może się zmienić za sprawą nowo powstałego fonograficznego labelu pod nazwą Fox Atoms.

Fox Atoms to wydawnictwo niezależne, powstałe z inicjatywy Marcela Arpa. Ideą wytwórni, jest publikacja nadchodzących wydawnictw związanych z nią grup: Misses Modular, The Madows, solowy projekt Marcela Arpa, Orbitones, Populi, jak również archiwalne wydawnictwa, które dopiero teraz będą miały szansę ujrzeć światło dzienne. Pierwszą z publikacji będzie płyta efemerycznej grupy Drzazga, która istniała przez kilka miesięcy w 2004 roku. Materiał z płyty „04/14” to koncert sprzed dziesięciu lat. Grupa ta nie posiadała swojego repertuaru, grała wyłącznie improwizowane koncerty. Występ z 25 listopada 2004 roku został uzupełniony współcześnie również improwizowanymi sesjami ze studia nagraniowego i zmiksowany tak, aby została zachowana spontaniczna, koncertowa atmosfera nagrań. Internetowa premiera płyty w dziesiątą rocznicę koncertu nastąpi 25 listopada 2014 roku.

Zarejestrowany na płycie koncert grupy Drzazga, był również jej ostatnim koncertem, gdyż następnego dnia na podwalinach tej grupy powstał zespół Matplaneta. Zespół, który okazał się być jednym z ważniejszych zespołów pierwszej dekady XXI wieku wywodzących się z lokalnej sceny muzycznej, pojawił się w momencie, kiedy swoje tryumfy święciły Robotobibok czy Skalpel. Skomplikowane losy zespołu nie pozwoliły w pełni rozwinąć jego potencjału. Zdążył on jednakże przed roszadami personalnymi nagrać, w pierwotnym oryginalnym składzie (Marcel Arp, Ju-ghan, Tomasz M.), swój debiutancki i jedyny album studyjny zatytułowany po prostu „Matplaneta”. Uratowana część nakładu płyty w ilości 300 sztuk, ponownie ma okazję pojawić się na rynku w sprzedaży już jako rarytas. Premiera internetowa i sklepowa płyty również w dziesiątą rocznicę powstania tej grupy. Zdradzając plany wydawnicze Fox Atoms, planowana jest seria oficjalnych bootlegów z nagraniami koncertowymi i studyjnymi Matplanety, które udało się zarchiwizować oraz dokumentalny film obrazujący pierwszy etap istnienia formacji.

W czasie, kiedy pierwszy skład Matplanety ulegał dezintegracji, powstała jego odnoga w postaci grupy Misses Modular. Twórczość muzyczna była tu bardziej zwarta w formie niż improwizacyjny potencjał poprzedniej formacji. Stylistyka również odbiegała od jazzu w kierunku kombinacji dwóch, zdawałoby się niemożliwych do połączenia stylistyk, mianowicie popu wzorowanego na grupach wokalno-instrumentalnych z lat sześćdziesiątych oraz muzyki elektroakustycznej. W efekcie dało to wyrafinowaną muzykę, z mozołem produkowaną przez członków zespołu przy pracy nad debiutanckim albumem, którego stworzenie zajęło grupie trzy lata. W międzyczasie powstał materiał na następny album, jednak ówczesny skład grupy przestał istnieć, a grupa niebawem powraca w nowej odsłonie. Tymczasem premiera pierwszego albumu grupy „Emotions Controlled by Voltage” już w grudniu tego roku.

Ponieważ muzyka nie znosi stagnacji, kolejne mutacje wyżej wymienionych projektów, wciąż dokonują nagrań i czekają na swoje odsłony koncertowe. Będzie to, miejmy nadzieję, chlubna kontynuacja rodzimej tradycji muzycznej.

(m.a.)

Muzyka nie znosi stagnacji (o wrocławskiej scenie muzycznej)
QR kod: Muzyka nie znosi stagnacji (o wrocławskiej scenie muzycznej)