Futerał – wystawa Anny Orłowskiej w MpM (31.01 – 22.03)

Zobacz losowy wpis
Futerał – wystawa Anny Orłowskiej w MpM (31.01 – 22.03)

Pierwsza, otwierająca, wystawa w roku 2019 to FUTERAŁ Anny Orłowskiej – ukazująca zawiłe historie wybranych polskich zamków i pałaców – ich minione funkcje, aktualne zastosowania i perwersyjne transformacje.


Trudno zdefiniować, czym jest nostalgia i przeniknąć jej dokładne źródła, jednak dobrze wyczuwamy, kiedy ukłuje swoim tępym ostrzem. Nierozerwalnie łączy się z tęsknotą za czymś innym — miejscem lub czasem. Przeszłość, zwłaszcza ta zapożyczona i nieprzeżyta dostarcza jej niekończącej się pożywki. Jednym z możliwych źródeł takiej tęsknoty jest fascynacja przedwojennym stylem życia arystokracji. Wraz z rozpędzającą się coraz bardziej rzeczywistością, kolejnymi rewolucjami i kryzysami, pojawia się potrzeba wejrzenia w tę niedaleką przeszłość, której obraz jest spełnieniem wyobrażeń o „starych, dobrych czasach”, gdy zasady były proste i przestrzegane, hierarchia władzy niezmienna, a otoczenie piękne i wyrafinowane. Tu pojawia się Pałac – biografie tych w Polsce, są zawiłe. Przefiltrowany przez tragiczną polską historię sentyment nabiera nowego ciężaru. Wielowątkowe nawarstwienia wydarzeń, znaczeń i przemian uwidaczniają się w zderzeniach różnych form pałacowych egzystencji: od przestrzeni zamkowych muzeów z ich upudrowanym turystycznym obiegiem, poprzez szczelnie oddzielone od niego gęstwiny korytarzy i pomieszczeń administracyjnych, po te miejsca, których na szczęście czy nieszczęście nie przeniesiono w stan muzealnej hibernacji. Stały się one niejako polami eksperymentalnych działań z gatunku sztuki przetrwania: adaptacji, transformacji, przysposobienia, dopasowania, dzielenia. Arystokracja dawno już straciła realny wpływ na świat, ale nie można powiedzieć, że się zdezaktualizowała. Wręcz przeciwnie, można powiedzieć, że jest w modzie, tylko w postaci nieco przemieszczonej: jako model. Czymże są bowiem pałace najbogatszych ery zglobalizowanego kapitału, czym są rezydencje gwiazd kina i muzyki, prezentowane w programach telewizyjnych i kolorowej prasie? Angielska rodzina królewska, właściwie sprowadzona do gadżetu, zjawiska budującego markę państwa, jest jednocześnie podstawowym budulcem kultury popularnej Wysp Brytyjskich. To dziedzictwo tkwi w nas więc bardziej niż moglibyśmy się spodziewać. Dziś każdy może zamieszkać w pałacu (rewolucja komunistyczna pokazała to dosłownie), nie w tym jednak rzecz. Pałac otacza nas zewsząd, jest w naszych domach i mieszkaniach, w naszych szafach i w naszych telefonach. Pałac to nie budynek, pałac to gra pozorów, kreacja wizerunku, teatr, lecz także świat podziałów, zawłaszczeń, wyzysku. Pałac to OBRAZ, który tworzymy dla innych o nas, to nasze „otocze”*.

tekst: Anna Orłowska

*Osoba o odpowiedniej pozycji społecznej charakteryzuje to, co Galsworthy nazwał „otoczem”: „Forsyte’owie nie bywają nigdy widziani — a gdyby nawet byli widziani, nikt by ich nie poznał — inaczej aniżeli we właściwym im otoczu, na które składają się: warunki ich życia, majątki, znajomości i żony — stale towarzyszące im w wędrówce po świecie złożonym z tysięcy innych Forsyte’ów również żyjących we właściwym im otoczu. Niepodobna sobie wyobrazić Forsyte’a bez właściwego mu otocza — byłby jak powieść bez intrygi, co jak wiadomo, należy do anomalii”.

Wystawie towarzyszy publikacja.

Premierowa odsłona wystawy prezentowana była przez Galerię Wschód w ramach zeszłorocznego WGW.

Zobacz więcej


Futerał – wystawa fotografii Anny Orłowskiej

wernisaż: czwartek – 31 stycznia 2019, godz. 19:00
wystawa: 31.01 – 22.03.2019 

galeria Miejsce przy Miejscu
pl. Strzelecki 14, Wrocław

Wydarzenie na FB