Noël Akchoté

Noël Akchoté

Urodzony w Paryżu 7.12.1968, zaczął grać na gitarze w wieku ośmiu lat. Niewiele później poznał i uczył się u takich artystów jak Tal Farlow, Barney Wilen, Chet Baker, Philip Catherine, John Abercrombie. We wczesnych latach 90. zaczął wykraczać poza jazz, grając więcej muzyki improwizowanej i eksperymentalnej. Grał w grupach takich muzyków jak Henri Texier, Louis Sclavis, Daniel Humair, Jacques Thollot, Sam Rivers, jak również Derek Bailey, Eugene Chadbourne, Marc Ribot, Fred Frith, Evan Parker, Lol Coxhill, Tim Berne czy George Lewis.

Współpracował z Davidem Grubbsem, Lucem Ferrari, Davidem Sylvianem, Jimem G. Thirlwellem (Stero.d Maximus), Max Nagl’s Big Four (Steven Bernstein, Bradley Jones, Joey Baron), Jean-Francois Pauvrosem czy Dylan Carlson’s Earth.

W ramach innych projektów nagrywał i koncertował z takimi artystami jak: The Recyclers, Blixa Bargeld, Aki Onda, Phil Minton, Tony Hymas, Katerine, Tetuzi Akiyama, Otomo Yoshihide, Julie Tippets, Mike Cooper, Wolfgang Puschnig, Linda Sharrock, Tom Cora, Keith Rowe, Christian Fennesz, Nobuyoshi Araki czy Daido Moriyama. W 1996 roku założył wraz z Quentinem Rolletem wydawnictwo Rectangle (głównie płyty winylowe, ponownie wydane w cyfrowych wersjach do pobrania w 2011). W tym samym czasie nagrał dla monachijskiej wytwórni Winter & Winter serię Audio Films, sięgającą do bogatych tradycji kabaretu i piosenki (Au Bordel, Cabaret Modern, Toi-M.me… , w których udział wzięli m.in. Red, Jean-Louis Costes, Han Bennink, Steve Beresford, Sasha Andr.s, John Giorno czy Kevin Blechdom), jak również unikalne reinterpretacje muzyki Sonny’ego Sharrocka (Sonny II) i Kylie Minogue (So Lucky).

Pracował także przy produkcjach filmowych jako aktor, autor ścieżki dźwiękowej lub kierownik muzyczny (z twórcami takimi jak Thierry Jousse, Michael Lonsdale, Claire Denis, Lio …). Jest też starszym bratem artysty nurtu electro SebastiAna (Ed Banger, Daft Punk). W 2011 podpisał umowę o wyłącznej dystrybucji z Believe Digital (Worldwide Downloads), wydając od tamtej pory ponad setkę rzadkich nagrań na żywo oraz niepublikowane wcześniej albumy studyjne, z których powstał obszerny dział muzyki renesansowej i barokowej.