Zespół powstał w końcówce lat 90. i w ciągu swojego kilkunastoletniego istnienia podlegał konsekwentnie ewolucji, nie zamykając się w jednej określonej stylistyce muzycznej. Obydwaj muzycy wykazują odważne podejście do swoich twórczych kompozytorsko- improwizatorskich poczynań.
Rob Mazurek – trębacz i kornecista, którego korzenie leżą w tradycyjnym hard bopie, znany jest z zamiłowania do elektro-akustycznych eksperymentów. Muzyczne wędrówki perkusisty Chada Taylora również obejmują różne poza jazzowe tereny (na przykład indie rockowy Iron & Wine)
Urszula Orczyk [Jazz Press]
Rob Mazurek
Kornecista zakorzeniony w tradycji hard bopu, jest jednym z najbardziej fascynujących improwizatorów swego czasu. Jako założyciel kolektywu Chicago Underground i zespołu Isotope 217, zredefiniował na nowo granice gatunków muzycznych. Urodzony w 1965 r. w New Jersey, muzyką zajmował się już od najmłodszych lat. Zaczynał od gry na kornecie w szkolnym zespole. Zafascynowany muzyką Ornetta Colemana, Art Ensemble of Chicago, Henry Threadgilla, w 1996 roku utworzył Chicago Underground, popołudniowe warsztaty muzyczne w chicagowskim klubie The Green Mill. Jedną z pierwszych osób, którą zaprosił do współpracy był gitarzysta Jeff Parker. Cotygodniowe jam sessions w krótkim czasie uformowały stałą grupę bywalców, wśród nich kontrabasistę Noela Kupersmitha i perkusistę Chada Taylora. Skład, uzupełniony przez puzonistkę Sarę Smith, pod nazwą Chicago Underground Orchestra, nagrał w 1998 roku pierwszą płytę Playground, która ukazała się w wytwórni Delmark Records, wspierającej artystów związanych z AACM. Ten projekt automatycznie połączył grupę Mazurka z bogatą tradycją chicagowskiego jazzu. W ramach kolektywu Chicago Underground Orchestra, Mazurek występował i nagrywał w różnych konfiguracjach, m.in. w duecie z Taylorem, w trio z Kupersmithem i w kwartecie z Parkerem. W kolejnych latach wpółpracował m.in. z Tortoise, Stereolab i Samem Prekopem. W 1997 założył Isotope 217, którego muzyka łączy w sobie elementy jazzu, funku, hip-hopu i elektroniki. Pod koniec lat 90tych, zainspirowany muzyką Mortona Feldmana, Mazurek rozpoczął pracę nad tworzoną komputerowo muzyką konkretną do projektu Orton Socket. Powołał też rodzaj muzycznego, gwiazdorskiego kolektywu The Exploding Star Orchestra – łącząc kilka pokoleń chicagowskich muzyków. Koncertował z Billem Dixonem i Fredem Andersonem. Po przeprowadzce do Brazylii założył Sao Paulo Underground. Z Kubą Sucharem współtworzy Forest Underground. Człowiek instytucja.
Chad Taylor
Amerykański perkusista, kompozytor, improwizator. Jeden z najbardziej znanych i cenionych perkusistów na współczesnej scenie free jazzowej. Pochodzi z Chicago, ale aktywny też na nowojorskiej scenie muzycznej. Stały współpracownik Roba Mazurka, w objętych wspólną nazwą projektach Chicago Underground, od duetu z trębaczem, po rozbudowaną Chicago Underground Orchestra. Z Mataną Roberts gra w jej kwartecie i trio. Prowadzi także własny skład wraz m.in. z pianistką Angelicą Sanchez. Regularnie występował m.in. u boku Freda Andersona w licznych jego projektach (trio, kwartet, kwintet). Z Tatsu Aokim i Francisem Wongiem tworzy trio, które koncertowało w Poznaniu na festiwalu ANIMATOR (koncert ten – nakładem Estrady Poznańskiej – ukazał sie na płycie CD). Współpracuje również m.in. z Kenem Vandermarkiem i Havardem Wiikiem, Marciem Ribotem i Henry Grimsem, jak i art-countrową formacją Iron and Wine.
(źródło: http://nowywiekawangardy.blogspot.com)