Sprzężenia zwrotne // Feedback Loops
Lena Dobrowolska i Teo Ormond-Skeaping
19.11.2015 – 9.01.2016
MpM ma przyjemność przedstawić Sprzężenia zwrotne // Feedback Loops – nową wystawę wielkoformatowych fotografii kolorowych oraz instalację filmową autorstwa Leny Dobrowolskiej i Teo Ormonda-Skeapinga. Artyści zaprezentują najnowszy zbiór prac pochodzących z rozpoczętego w 2012 projektu prowadzonego na Wyżynie Tybetańskiej Time of the Glacier – W czasach Lodowców.
Lena Dobrowolska i Teo Ormond-Skeaping skupili uwagę na Wyżynie Tybetańskiej z powodu jej znaczenia geopolitycznego. Wyżyna ta, nazywana trzecim biegunem świata, odgrywa kluczową rolę w globalnym klimacie i azjatyckim obiegu wody. Rosnące temperatury w tym regionie zaowocowały coraz szybszą recesją lodowców i pustynnieniem terenów w miarę topnienia wiecznej zmarzliny i postępującą degradacją wrażliwych terenów pastewnych. Wraz z wysychaniem tak gigantycznego zbiornika wody, wzrasta hydropolityczne napięcie w Azji. Wpływ płaskowyżu na kształtowanie się układów wysokiego ciśnienia w Eurazji jest odczuwalny aż w Europie, gdzie letnie upały pobiły wszelkie rekordy ciepła.
Posługując się aparatami średniego formatu, artyści przedstawiają wysokogórski krajobraz Wyżyny: formacje geologiczne, lodowce, ale też i mieszkańców oraz stworzoną przez człowieka topografię, dokumentując jej rozwój, zanieczyszczenie, pustynnienie lądu oraz recesję lodowców. Opierając się na archeologii kulturowej płaskowyżu – miejsca czczonego jako symboliczny próg ludzkiego poszukiwania, duchowości i kluczowy klimatyczny komponent globalnego ocieplenia – Dobrowolska i Ormond-Skeaping przeplatają ze sobą ekologiczne i symboliczne wymiary jego znaczenia.
Konstruując sekwencje obrazów, próbują unaocznić złożoność globalnych systemów oraz charakterystyczną pozorną niewidoczność przemian klimatycznych, socjopolitycznych oraz psychologicznych. Podkreślają zarazem ciągłą negocjację tematu reprezentacji w języku dokumentalnym.
Poprzez ideę sprzężenia zwrotnego Lena Dobrowolska i Teo Ormond-Skeaping ukazują, że każde działanie człowieka pociąga za sobą konsekwencje, które przetworzone przez mechanizmy globalnych systemów wytwarzają informację zwrotną, kształtując zarazem przyszłość w sposób, którego nie jesteśmy w stanie przewidzieć.
Fotorelacja z wernisażu na Facebooku
Lena Dobrowolska (ur. 1985) jest absolwentką Wydziału Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (dyplom w 2014 roku) oraz Wydziału Fotografii na University College Falmouth w Wielkiej Brytanii (dyplom w 2010 roku). Dobrowolska jest laureatka IV edycji Konkursu Fundacji Grey House Szara Kamienica w Krakowie. Dobrowolska brała udział w licznych wystawach zbiorowych: „Test Exposure”, 16 Biennale Sztuki Mediów WRO, Wrocław (2015), „Skóra”, BWA Wrocław (2015), „Intermedia. mov”, Kino Lab CSW w Warszawie (2014), „VideoNews”, BWA Labirynt, Lublin (2014), „Winter is Coming”, Grey House, Kraków (2014), „Skin”, La Maison de la Photographie, Lille (2013), „AniMos”, MoS Kraków (2013), „In Progress”, Stills Gallery-Scottish Centre for Photography, Edynburg (2012), „Plateau”, Miesiąc Fotografii w Krakowie (2012), „Genius Loci”, Culture Communication Centre w Kłajpedzie (2012).
Teo Ormond-Skeaping (ur. 1987, Wielka Brytania) ukończył londyńską SLADE School of Art w 2013 roku oraz wydział Fotografii University College Falmouth w 2010. Ormond-Skeaping otrzymał następujące nagrody i stypendia: Jealous Print Prize (2013), Dolbey Travel Scholarship (2013), Red Mansion Prize (2012), FOTONOW South West Graduate Prize (2010). Ostatnie wystawy to: Jealous Gallery w Londynie (2015), Skóra, BWA, Wrocław (2015), Prizma #1, Prizmaspace, Stambuł (2014), Jealous Gallery w ART 14, Jealous Gallery i Saatchi Print Room w Londynie, ING Discerning Eye, Mall Galleries w Londynie (2013) i Red Mansion Art Prize w londyńskiej Letheby Gallery (2013). Jego prace znajdują się w archiwach The Victoria and Albert Museum oraz w kolekcjach prywatnych.