English version Deutsche Version Spanish Version

Wakacyjne godziny
otwarcia OPT:

PN.,WT.,ŚR.,PT.:
10:00 - 16:00

CZW:
10:00 - 21:00

FOTOGRAFIA

TEKSTY

KURSY

INNE

Łukasz Rusznica – Czasem granica jest cienka., Jon Cazenave – Omaji | European Eyes on Japan – TIFF Festival

Łukasz Rusznica i Jon Cazenave wyjechali do Japonii aby wziąć udział w słynnym programie rezydencyjnym European Eyes on Japan / Japan Today vol. 18, który rokrocznie odbywa się w jednej z japońskich prefektur.

Od 1999 roku zespół projektu The European Eyes on Japan wraz z redakcją magazynu Japan Today zapraszają uznanych fotografów z różnych europejskich stolic do udziału w projekcie, w trakcie którego portretowane jest codzienne życie Japonii. Przedsięwzięcie to ma na celu ukazanie Japończykom ich własnego kraju, który widziany jest oczami fotografów pełnych nowej, nieoczekiwanej i – przede wszystkim – pozbawionej japońskich stereotypów, znaczeń i przyzwyczajeń perspektywy artystycznej. W 2016 roku Mikiko Kikuta, kuratorka tegorocznej edycji, zaprosiła do współpracy Jona Cazenave z San Sebastian oraz Łukasza Rusznicę z Wrocławia. Obaj artyści, w czasie swego pobytu w Japonii fotografowali życie codzienne prowincji Kagawa.

Jon Cazenave | Omaji

Praca Jona Cazenave jest owocem dialogu, jaki autor prowadzi z lądem. Chciałam, aby ten fotograf, który z taką szczerością odkrywał swoje własne korzenie i tożsamość, uchwycił przynajmniej część istoty Kagawy. Otrzymany rezultat całkowicie przeszedł moje oczekiwania. Autor zastosował kilka języków fotograficznych: cyjanotypię, wykonaną przy użyciu washi (japoński papier) i wody morskiej, aparaty analogowe i cyfrowe, zrzuty ekranu stron internetowych. To wszystko składa się na jego wizję społeczeństwa japońskiego, którą wyraża w połączeniu szacunku do najstarszych tradycji z jednoczesną otwartością na nowe trendy. Cazenave podróżuje poprzez przestrzeń i czas, zwracając uwagę na głosy dochodzące ze słońca, wody i skał. Pracę swą zatytułował Omaji, co brzmi dla mnie jak nazwa wyspy – nie japońskiej, ani baskijskiej, nie przeszłej, ani też nie obecnej. Słowem, które równie dobrze mogłoby oznaczać wszystkie te rzeczy jednocześnie. Raj, który każdy może odwiedzić zanurzając się głęboko w myślach i przyglądając się obrazowi przed swoimi oczyma.

Mikiko Kikuta
 
Jon Cazenave – urodzony w 1978 roku w San Sebastian. Ukończył studia ekonomiczne na Uniwersytecie w Deusto. Od 2007 roku pracował nad długoterminowym projektem fotograficznym ‚Galerna’, ukazującym złożoność i różnorodność tożsamości baskijskiej. Jego praca była doceniana na wielu festiwalach fotografii, m.in.: Les Rencontres d´Arles, Noorderlicht, Photoespana, TIPF, Encontros da Imagem de Braga oraz Tbilisi Photo. Jon Cazenave był także zapraszany do projektów kolektywnych takich jak „Horizon”, „a research laboratory” czy „Ixil Ar”. W trakcie swojej dotychczasowej kariery opublikował trzy albumy: „Herri Ixilean”, „Galerna”, a także „Ama Lur”. / joncazenave.com

Łukasz Rusznica | Czasem granica jest cienka.

Yōkai (potwory) w dalszym ciągu są ciągle żywą częścią kultury Japonii, funkcjonując nie tylko w opowiadanych historiach czy starych tekstach, ale też we współczesnej literaturze i popkulturze.

Podczas pobytu w Takematsu nie do końca jednak interesowały mnie potwory – dużo bardziej skupiłem się na ludziach. Potwór to maska, z którą ludzie ci czuli się bezpieczniej i jednocześnie byli znacznie bardziej bezwstydni. Dzięki masce mógł nastąpić dialog, wspólna wyprawa do lasu czy nad rzekę i zdjęcia.

W skomplikowanej kosmologii japońskiej, gdzie kamień czy przyświątynne drzewa są kami (bóstwami), duchowość jest mocno osadzona w fizyczności, jest praktyką, doświadczeniem. W obu aspektach (praca z modelem i nieludzkie doświadczenie świata i duchowości) yōkai pozwalają mi zaspokoić potrzebę kontaktu z kimś/czymś obcym. Wypełnić pustkę.

***

Kontakt z naturą, banalne siedzenie pod drzewem, poczucie, że jest się elementem czegoś większego, spokój, który z tego wynika – to wszystko jest równie niemniej istotne.

Naturalne piękno, prawdziwa natura. Zaskakujące jak słowa, które zazwyczaj dobrze ze sobą harmonizują, okazują się być sobie przeciwstawne. Choć może raczej powinienem powiedzieć, że ich relacja jest dużo bardziej skomplikowana i napięta. Co naturalnego jest w lesie zasadzonym zgodnie z linią ekonomicznego zapotrzebowania w latach 60.? Znaczna cześć japońskich terenów leśnych została wycięta i ponownie zasadzona ludzkimi rękami właśnie w tym okresie. Co naturalnego jest w wybetonowanej linii brzegowej Japonii, wybetonowanych urwiskach i stokach gór? Co jest w tym prawdziwego? Beton. A jednak przyroda działa. I mimo wszelkich prób nie jesteśmy w stanie jej kontrolować.

Łukasz Rusznica
 
Łukasz Rusznica – od ukończenia studiów na wydziale kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego, jego prace były wystawiane w wielu galeriach w Polsce i za granicą. Autor książek fotograficznych „Smog and Near”, „Infra”, „Toskana” i zaprojektowanej przez Thomasa Schostocka –”Najważniejszego i tak Wam nie powiem”. Jego fotografie były publikowane w takich czasopismach jak „SZUM”, „Biuro”, „LaVie”, „Machina” i „POST”. Współpracował z Anną Ławrynowicz nad projektami HandJob i Sama Mama oraz z Waldemarem Pranckiewiczem nad I’ll be your mirror, opublikowanym w postaci książki artystycznej. Laureat sekcji ShowOFF podczas Miesiąca Fotografii w Krakowie w 2012 roku, oraz NAGRODY WARTO 2015. Obecnie jest kuratorem w galerii fotograficznej Miejsce przy Miejscu należącej do Ośrodku Postaw Twórczych we Wrocławiu. / lukaszrusznica.com
 

Wystawa odbywa się w ramach TIFF Festivalhttp://tiff.wroc.pl/pl/


 

European Eyes on Japan
Jon Cazenave | Omaji
Łukasz Rusznica | Czasem granica jest cienka.

Kurator: Mikiko Kikuta

1 – 11 września 2016
Galeria Studio BWA Wrocław

ul. Ruska 46A/13
50-079 Wrocław

Więcej informacji o projekcie: EU-JAPAN FEST
Wystawa została zorganizowana we współpracy z Europejskimi Stolicami Kultury we Wrocławiu i w San Sebastian.

preTEXTY – spotkanie promocyjne antologii „Przewodnik po zaminowanym terenie” w Wilnie

Idea stworzenia objazdowej dolnośląskiej imprezy literacko-artystycznej powstała w wyniku refleksji nad wyraźną w ostatnich latach tendencją do centralizacji życia kulturalnego; przechwytywanie kolejnych wartościowych lokalnych projektów artystycznych przez miasta takie jak Wrocław, w połączeniu z ogólnie mniejszymi możliwościami (infrastrukturalnymi, instytucjonalnymi) ośrodków regionalnych, skutkuje ich coraz większym odcięciem od najbardziej żywotnego nurtu kultury współczesnej, pozostawia wokół kulturalne pustostany, białe plamy, przerwane tradycje. Ponowne zasiedlenie owych zastanych pustostanów, wciągnięcie odbiorców w żywy i twórczy kontakt z młodą literaturą, także przez jej integrację z innymi dziedzinami działalności artystycznej (muzyki, multimediów), oraz, przede wszystkim, ożywienie struktur lokalnych – takie cele postawiliśmy przed festiwalem.

Festiwal preTEXTY w Wilnie

02.09.2016 (piątek)

18:00 The Battle of 7 Words – pojedynki literackie. Prowadzenie: Karol Pęcherz
19:00 Magazyn Materiałów Literackich Cegła – prezentacja. Prowadzenie: Karol Pęcherz
20:00 Spotkania autorskie: Krzysztof Śliwka, Jacek Bierut

03.09.2016 (sobota)

15:00 Warsztaty literackie – prowadzenie Jacek Bierut
18:00 „Przewodnik po zaminowanym terenie.” – prezentacja antologii. Prowadzenie: Krzysztof Śliwka, z udziałem poetów wileńskich: ALVYDAS ŠLEPIKAS, RIMVYDAS STANKEVIČIUS, EUGENIJUS ALIŠANKA, HERKUS KUNČIUS
19:00 Spotkania autorskie: Klara Nowakowska, Konrad Góra.
20:00 Koncert Chain Smokers & Andrzej Sosnowski

Dom Kultury Polskiej w Wilnie, ul. Naugarduko 76

 
Szczególnie serdecznie zapraszamy na spotkanie promocyjne antologii „Przewodnik po zaminowanym terenie” z poetami:

Alvydas Šlepikas (ur. 1966) – litewski poeta, reżyser, aktor i scenarzysta. Autor dwóch tomów poezji Taika tavo kraujui (1997), Tylos artėjantis (2003), zbioru opowiadań Lietaus dievas (2005) oraz powieści Mano vardas (2012). Mieszka w Wilnie.
Eugenijus Ališanka (ur. 1960) – litewski poeta, tłumacz, eseista. Wydał pięć tomów poezji: Lygiadienis (1991, Równonoc), Peleno miestas (1995, Miasto popiołu), Dievakaulis (1999, Kość Boga), Iš neparašytų istorijų (2002, Z nienapisanych historii), Exemplum (2006) i dwa zbiory esejów – Vaizdijantis žmogus (1998, Człowiek wyobrażający) i Dioniso sugrįžimas (2001, Powrót Dionizosa). Mieszka w Wilnie.

Rimvydas Stankevičius (ur. 1973) – litewski poeta, eseista i publicysta. Wydał sześć tomów poezji, m.in.: Akis (Oczy, 1996), Randas (Blizna, 2002), Laužiu antspaudą (Łamię pieczęć, 2008), Ryšys su vadaviete (Łączność ze sztabem, 2012); tom esejów i baśń poetycką. Mieszka w Wilnie.

Herkus Kunčius (ur. 1965) – litewski pisarz i dramaturg. W 1990 roku ukończył historię sztuki na Akademii Sztuk Pięknych w Wilnie. Pracował jako redaktor i krytyk sztuki w czasopismach kulturalnych Krantas i Literatūra ir menas. W Polsce ukazał się m.in. jego esej Moja walka bambino. Mieszka w Wilnie.

 
Info: http://festiwalpretexty.pl/wilno/
Wydarzenie na FB: https://www.facebook.com/Festiwal-preTEXTY-147406675357475

Wybrane kursy OPT teraz 10% taniej dla wszystkich

W semestrze zimowym 2016/17 zapraszamy na kursy w promocyjnej cenie – 10% taniej dla wszystkich.

  • Promocja jest ważna od 15 sierpnia do 9 września 2016,
  • obejmuje kurs fotografii, malarstwa i rysunku, rysunku oraz grafiki warsztatowej,
  • kurs zakupiony w promocyjnej cenie jest ważny w semestrze zimowym (X 2016 – II 2017) i nie może być zrealizowany w innym terminie,
  • promocja „10% taniej” i zniżka UrbanCard Premium nie łączą się,
  • opłata jest jednorazowa i nie podlega zwrotowi.

Więcej informacji o promocji: http://opt-art.net/taniej.

Oiko Petersen – Ukryte | wystawa fotografii w MpM (Pre TIFF)

Oiko Petersen po 5 latach nieobecności na scenie artystycznej wraca z nową wystawą. Intymne historie – nie bez znaczenia – prezentuje we Wrocławiu, z którego pochodzi.
7 fotografii, jeden obiekt – dziennik (prace z lat 2013­–2016) oraz dwie premierowe książki ­ Hiddensee (2013) i Hidden (2016) będzie można oglądać w galerii Miejsce przy Miejscu w ramach TIFF Festival.

Ukryte Pudełko w pudełku, a w nim jeszcze jedno. Gotowe. Na zakręcie mijasz kolejno: gabinet fizjoterapii, gabinet psychoterapii. W tej okolicy są na każdym rogu. To może być styczeń albo luty, choć pogoda nie jest zimowa. Dworzec i pociąg – nie trzeba za wiele pamiętać poza suchą trawą i wczesnym jeszcze popołudniem. A później: miasteczko, skręt w prawo, ulica, park z jeziorem (zrobić pierwsze zdjęcie), szkoła, Deutsche Bank, skos i w lewo, port, zasłonięte standy z Fischbrötchen (pamiętać smak z lata), kasy biletowe, autobus, port. Na brzegu, z odpowiedniej odległości wszystko wygląda tak samo. Małe wyjątkowo drogie domy przy porcie. Zanim prom dopłynie będzie już zupełnie ciemno. Byłeś tam kiedyś?

***

Jeżeli zrozumienie autora jest celem widza, należy wierzyć, że obraz jest w stanie zastąpić mapę, a aluzja – opis. Nie można zabrać niczego innego.

Oiko Petersen

tekst towarzyszący wystawie: Michał Grzegorzek
kurator: Łukasz Rusznica


 
Oiko Petersen – Ukryte

18 sierpnia – 16 września 2016
wernisaż: czwartek – 18 sierpnia 2016, godz. 19:00

Galeria Miejsce przy Miejscu
Plac Strzelecki 12, Wrocław

Wydarzenie na FB: https://www.facebook.com/events/515802625259360/

TIFF Festival 2016 – Riverds & Roads


TIFF Festival po raz pierwszy odbył się w 2011 roku. Powstał we Wrocławiu i od samego początku dedykowany jest fotografii. Powołany po to, by animować i nakręcać życie fotograficzne w mieście i regionie, z roku na rok nabiera siły. TIFF nie oddziałuje tylko na swoje rodzinne miasto, ale wpływa także na całą Polskę, stając się tym samym wydarzeniem rangi międzynarodowej. Nieustannie towarzyszy nam idea zgłębiania i przeżywania fotografii na nowo. Postrzegamy ją bowiem jako medium istniejące w różnorodnych kontekstach i biorące na siebie rozmaite funkcje – od działań amatorskich, przez symboliczne przekazy, aż do konceptualnych zapisów. Chcemy widzieć fotografię nierozerwalnie związaną z całym światem sztuki i przeciwstawiamy się w zamykaniu jej w obrębie sztywnych granic medium. Dlatego też co roku, nasz zespół opracowuje zupełnie nową formułę tematyczną, która składa się z czterech stałych części.

Program Główny to przede wszystkim tworzące wspólną narrację wystawy tematyczne. Publikacje, będące zawsze wyjątkowym wydarzeniem, opowiadają o wybranych zagadnieniach dotyczących książki fotograficznej. ProfiLab TIFF Open natomiast jest sekcją otwartą na nowe, przychodzące z zewnątrz pomysły, które przy wsparciu merytorycznym wrocławskich kuratorów zostaną zrealizowane w wybranych przez nas przestrzeniach ekspozycyjnych. I w końcu HUB dopełnienie formuły TIFF Festival, który stanowi otwartą platformę do spotkań i rozmów, gdzie granica pomiędzy uczestnikiem a artystą i kuratorem ulega zatarciu, gdzie można wymienić doświadczenia, zainspirować się i przede wszystkim poznać. TIFF Festival jest zatem wydarzeniem otwartym mającym budować nowe relacje i stwarzać możliwość rozmowy bez budowania sztucznych granic.

Program wydarzeń na http://tiff.wroc.pl/pl/
TIFF na FB: https://www.facebook.com/festivaltiff/

źródło: TIFF

ZAPISY NA KURSY – semestr zimowy 2016/17

Zapisy na kursy artystyczne organizowane przez Ośrodek Postaw Twórczych w semestrze zimowym (X 2016 – II 2017) odbywać się będą w dniach od 3 do 7 października 2016. Spotkania naborowe codziennie (ww. terminach) o godz. 19.00 w siedzibie OPT, ul. Działkowa 15, Wrocław.

Serdecznie zapraszamy na kursy w pracowniach autorskich:

Szczegółowe informacje o kursach, prowadzących, zapisach, cenach itp.
 

CENA / Semestr KURS
850 / 765** / 680* zł Malarstwo i Rysunek
650 / 585** / 520* zł Rysunek
950 / 855** / 760* zł Fotografia – I semestr
900 / 810** / 720* zł Fotografia – II semestr
900 / 810** / 720* zł Fotografia – III semestr
850 / 765** / 680* zł Grafika Warsztatowa
750 / 600* zł
Perkusja
750 / 600* zł
Photoshop
750 / 600* zł
Rysunek Architektoniczny
850 / 680* zł
Projektowanie Graficzne
750 / 600* zł
Komiks i Podstawy Ilustracji

Wszystkie ceny dotyczą opłaty semestralnej (październik 2016 – luty 2017).
** promocja 10% taniej dla wszystkich (oferta ważna do 09.09.2016)
* cena kursu ze zniżką UrbanCardPremium (-20%)

Pracownie artystyczne OPT

Posiadasz kartę Urban Card Premium?
Dzięki karcie możesz uzyskać 20% zniżki na wszystkie kursy.

Program URBANCARD Premium skierowany jest do mieszkańców Wrocławia, którzy pracują, studiują, korzystają z komunikacji i infrastruktury miasta Wrocławia.

Status Premium może uzyskać każda osoba, która rozlicza podatek dochodowy w jednym z urzędów skarbowych właściwych dla miasta Wrocławia oraz jednocześnie posiada aktywną kartę URBANCARD lub Elektroniczną Legitymację Studencką z funkcjonalnością URBANCARD.

Posiadacz statusu Premium będzie mógł liczyć na szereg dodatkowych korzyści w postaci 20% zniżki w Punktach Partnerskich biorących udział w programie.

Osoby posiadające URBANCARD, które nie korzystają z komunikacji miejskiej Wrocławia, również mogą złożyć wniosek o status Premium!

Więcej informacji o UrbanCard Premium – kliknij tutaj

Uwaga! Z kartą UrbanCard Premium płatność TYLKO GOTÓWKĄ!
Przed dokonaniem wpłaty należy zeskanować kartę UCP w biurze OPT.

Pytania?
tel. 71 364 27 65, tel. kom. 663 779 964
info@opt-art.net

HELIKOPTER (7-9/2016)

W numerze:

Máté Tinkó, Vivienne Plumb, Piotr Maur, Łukasz Suskiewicz, Marek Kołodziejski, Agnieszka Wolny-Hamkało, Szymon Domagała-Jakuć, Paweł Sołtys, Rafał Gawin, Ilona Witkowska, Jacek Mączka, Marcin Zegadło, Volker Sielaff, Sylwester Gołąb, Karina Stempel, Jan Krasnowolski, Jakobe Mansztajn, Marcin Sas, Rafał Różewicz, Laurie Anderson, Kuba Niklasiński, Utz Rachowski, Ewa Chruściel, Paweł K. Rutkiewicz, Michal Habaj, Tomasz Grobelski, Zuzanna Bartoszek, Jacek Krzypkowski, Marek Schainer, Piotr Prokopiak, Witek Sułek oraz Filip Zawada (foto).

fot. Filip Zawada

http://opt-art.net/helikopter/

Przewodnik po zaminowanym terenie – HELIKOPTER – antologia tekstów z lat 2011-2015

Od Redakcji:

Antologia zawiera wybór tekstów zamieszczonych w sieciowych publikacjach magazynu „HELIKOPTER” w latach 2011-2015. Czasopismo to, przyciągające uwagę coraz większej ilości czytelników, redagowane jest przez Krzysztofa Śliwkę i ukazuje się od 2003 roku, a jego wydawcą jest wrocławski Ośrodek Postaw Twórczych.

Od roku 2011 w „HELIKOPTERZE” opublikowane zostały utwory kilkuset autorek i autorów, w tym także wiele przekładów literatury obcojęzycznej. Wydawcy miesięcznika nadali mu otwartą formułę, w której podstawowym kryterium doboru tekstów jest ich jakość literacka, dzięki czemu na jego łamach mogą spotykać się autorzy różnych generacji, reprezentujący rozmaite literackie (i pozaliterackie) światopoglądy i preferencje stylistyczne czy estetyczne. Owa otwarta formuła redakcyjna sprawia, że właściwie w każdym numerze „HELIKOPTERA” znaleźć można interesujące, dialogowe zestawienia tekstów, które – przy całym indywidualnym zróżnicowaniu postaw artystycznych i życiowych doświadczeń autorek i autorów – dotykają pewnych wspólnych sfer obecnych w naszej współczesności.

Podczas pracy redakcyjnej nad antologią zależało nam przede wszystkim na tym, żeby oddawała ona ów dialogowy charakter miesięcznika „HELIKOPTER”. Dlatego też od początku było dla nas jasne, że powinniśmy nadać tej publikacji układ problemowy, by w poszczególnych rozdziałach odsłonić i wyakcentować najistotniejsze z naszego punktu widzenia obszary, ku którym kierują się pytania, emocje i intelektualne gry twórców.

HELIKOPTER – antologia tekstów z lat 2011-2015

Wybór i opracowanie: Krzysztof Śliwka, Marek Śnieciński
Wydawca: Ośrodek Postaw Twórczych / Biuro Festiwalowe IMPART 2016

Format: A5
Ilość stron: 512
ISBN: 978-83-917373-4-7
Sprzedaż: Sklep OPT (towar dostępny od 29.02.2016)

Antologia – spis treści (.pdf)
Antologia – notki biograficzne (.pdf)

Helikopter w sieci: www.opt-art.net/helikopter

Przewodnik po zaminowanym terenie - HELIKOPTER - antologia tekstów z lat 2011-2015

Ponad Granicami / Beyond Borders – program ESK

Rusza kolejna część młodzieżowego projektu „Ponad Granicami”, w postaci wielu różnych wydarzeń na przestrzeni od marca do września 2016 r.

Festiwal ma na celu promowanie zdolności krytycznego myślenia, poznawanie innych kultur i wychodzenie poza stereotypy. Oferujemy dużo dobrej zabawy, artystycznych inspiracji i poznania ciekawych młodych ludzi.

Do tej pory w projekcie wzięło udział ponad 100 uczniów wrocławskich szkół. Dołącz do nich!

Rekrutacja, informacje o programie – http://beyondbordersfestival.org/

Projekt jest całkowicie DARMOWY, przeznaczony dla młodzieży w wieku 14-18 lat. Składa się z kilku następujących po sobie części:

  • Filmowe Inspiracje projekcje filmowe (5 irańskich filmów wybranych przez Teherańską młodzież. Średnia ocena IMDB to 8/10) w Kinie Nowe Horyzonty. 14-18.03.2016
  • Przestrzeń Kreacji – warsztaty artystyczne pod okiem wrocławskich artystów. 18.04 – 22.05.2016
  • Festiwal – festiwal filmowy połączony z wystawą artystycznych dzieł młodzieży w Kinie Nowe Horyzonty. 10 – 12.06.2016
  • Przestrzeń Wyobraźni – warsztaty teatralne i spektakle z udziałem młodzieży. 8.08 – 4.09.2016

Strona rekrutacji: http://beyondbordersfestival.org/news/rekrutacja2016/
Strona domowa projektu: http://beyondbordersfestival.org/
Profil FB https://www.facebook.com/BeyondBordersFestival

Projekt jest wpisany w program Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

Hanna Janczak – Lekki chłód

KIEDY

Pytam bo jestem już lekko rozleniwiona ale ciągle wilgotna
i twarda jak woda. Przyszłość się otwiera, papieros zwisa
jak złamana kończyna i tracę głowę od czytania, że życie wchodzi
w fazę schyłkową. Stąd planuję serię szybkich wypraw po bezdrożach.
Jeżeli wejdziesz możesz zostać. W drodze na koniec mam nawet apteczkę
i pusty słoik po ogórkach na ostatni łyk powietrza. A jakby się nie dało
zsynchronizować języków wykopię głęboki dół i schowam w nim oczy
żeby umiały wyrosnąć ze środka i wszerz grudkowatych ściegów dżdżownic
kiedy wychodzisz ze mnie i pozostajesz w środku.


Projekt okładki: Artur Skorwoński

Napięcia w wierszach Hanny Janczak pochodzą z kontrastów między wymiarem egzystencjalnym tej poezji a jej językiem. Potoczne, intymne doświadczenie związane z byciem matką, córką, kochanką wyrażane jest poprzez język, który precyzyjnie je opisuje: identyfikuje i przyszpila elementy codzienności. Balansowanie pomiędzy językiem potocznym i wysublimowaną, zaskakującą metaforą, czasem przywołaną na zasadzie wolnych skojarzeń – idealnie wyraża idiom współczesnej polskiej poezji. Szczególnie cenne w poezji Janczak jest umiejętne kontrastowanie zmysłowości z ostrością widzenia (siebie i świata). Przy czym tekst osiąga własną linię melodyczną i silny, jakby podskórny rytm, który buduje spójną strukturę i pomaga czytelnikowi wejść w świat literackich peregrynacji. Jest w tych wierszach pierwotna radość zabawy językiem z jednej strony – z drugiej zaś dbałość o precyzję komunikacji. To cenna pozycja, która przynosi przyjemność i wartość poznawczą, rozbudza wyobraźnię i stanowi intelektualne wyzwanie.

Agnieszka Wolny-Hamkało


Biogram autorki

Hanna Janczak zajęła drugie miejsce w konkursie poetycko-prozatorskim „Koniec świata” organizowanym przez wydawnictwo Koobe (styczeń 2013). Przygotowała i przedstawiła wiersze własne z zespołem muzycznym podczas Międzynarodowych Dni Teatru projekt Elektropoezja Wrocław, Klub Firlej 2014. Wystąpiła podczas Miasta Poezji Lublin 2014 Debiuty 2014 oraz wzięła udział w koncercie muzycznym połączonym z prezentacją wierszy podczas tego samego festiwalu. Zdobyła wyróżnienie w 21. ogólnopolskim konkursie poetyckim im. Marii Pawlikowskiej- Jasnorzewskiej, (Katowice 2014) i wyróżnienie w 10. Ogólnopolskim Konkursie Poetyckim „O Strzałę Erosa” (Nowa Sól, Maj 2013). Prowadziła warsztaty z poezji współczesnej dla młodzieży w LO w Lublinie. Publikowała utwory poetyckie i prozatorskie w czasopismach Chimera, Cegła, Magazyn Lost and Found, na stronach Fundacji Karpowicza czy w Śląskiej Strefie Gender. Mieszka we Wrocławiu, jest mamą Antoniego.


 
Wydawnictwo Igloo – www.igloo.pl
Wydawnictwo Igloo jest marką wydawniczą Towarzystwa Aktywnej Komunikacji
ISBN 978-83-63945-08-4

Sprzedaż: kup@wigloo.pl
Patronat medialny: Ośrodek Postaw Twórczych, Cegła, Ksiazka.net.pl, Szuflada.net

Wrocław 2015
Wydanie I

Nauka gry na perkusji – kurs w OPT

Zapraszam na kurs nauki gry na perkusji
Zapisy: robot@opt-art.net
Kuba Suchar

Rozmowy z Filipem Zawadą (magazyn Szum, Xięgarnia)

O fotografii, patrzeniu i więcej, przy okazji zbiorowej wystawy Skóra w galerii Awangarda z Filipem Zawadą (Fotografia OPT) rozmawiała Beata Bartecka. Zapraszamy do lektury.

(…) Czy, po tylu latach uczenia i zajmowania się fotografią, widzisz różnicę w tym, jak ludzie podchodzą do nauki fotografowania i do samej fotografii?

Różnica jest ogromna. Na pierwszych kursach szesnaście lat temu koncentracja na pracy, na robieniu zdjęć, na patrzeniu była nieporównywalnie większa niż teraz. Obecnie, największą pracę, jaką moim zdaniem wykonujemy nad ludźmi, to nauka patrzenia od nowa. Wiele osób tak naprawdę nie widzi nic. Albo widzą kalkami, schematami, głupotami. Duża część osób, z tych, które przychodzą do naszej pracowni, chce nauczyć się właśnie takich schematów. A to jest bez sensu. By zrobić zdjęcie ma się czasem ułamek sekundy, a zanim mózg przewertowałby milion schematów, które ma zapamiętane, to dawno to zdjęcie by zniknęło. Skupienie ludzi jest bardzo osłabione. Teraz większość ludzi nie robi zdjęć, tylko je ogląda. Po zrobieniu jednego, wszyscy od razu patrzą na ekran aparatu. Całkowicie tego zabraniam, każę zaklejać te ekrany. Mówię: Macie robić zdjęcia, a nie patrzeć na ekrany. Wy robicie zdjęcie, patrzycie na ekran, a przed wami dalej dzieje się historia, która jest istotna. Analogowe aparaty powodowały niespodzianki. (…)

Czytaj całość na stronach Magazynu Szum http://bit.ly/1ECOssr


Gościem 109. odcinka Xięgarni był człowiek tysiąca talentów – Filip Zawada. Pretekstem do rozmowy z artystą, Filipem Itoito, była jego szczególna publikacja „Pod słońce było”.

„Nigdy nie chciałem być ani pisarzem, ani łucznikiem, ani nikim innym. Życie podkładało mi te rzeczy i okazało się, że jednak mogę się nimi zajmować. Dlatego najważniejszą rzeczą dla mnie jest to, żeby życie spędzać jakoś. Ja nie chcę być doskonałym pisarzem, nie chcę być też doskonałym łucznikiem, nie chcę być nikim doskonałym. Chcę mieć doskonałe życie” – zapewniał Filip Zawada.

109. odcinek Xięgarni – kliknij tutaj
Rozmowa z Filipem Zawadą, będąca kontynuacją wywiadu emitowanego w Xięgarni na antenie TVN24. – kliknij tutaj

Międzyczasy i Fenomenalne Powierzchnie Tnące - nowe fotoalbumy OPT

Arnau Vidal Cascalló – Międzyczasy

Autor: Arnau Vidal Cascalló
Tytuł: Międzyczasy
Nakład: 500
Rok: 2014
Objętość: 96 str. + okładka + obwoluta
Format bloku książki 180×126.9
Liczba kolorów: wnętrze 2+2, okładka 2+2, obwoluta 1+0
Papier: wnętrze Munken Print White 115g, okładka Munken Print White 300g, obwoluta: kalka 200g żółta
Rodzaj oprawy: szyto-klejona
Premiera: 20 marca 2014
Kupuję!


 


 

Fenomenalne Powierzchnie Tnące – podopieczni Stowarzyszenia Ocalić Szansę SOS*

Autor: autorami zdjęć są dzieci i młodzież w wieku 10-15 lat, podopieczni Stowarzyszenia Ocalić Szansę SOS*, uczestnicy warsztatów fotograficznych, prowadzonych przez wykładowców Ośrodka Postaw Twórczych we Wrocławiu – Filipa Zawadę i Krzysztofa Solarewicza. Podopieczni mogli na co dzień samodzielnie fotografować, korzystając z prostych aparatów, kompaktów.
Tytuł: Fenomenalne Powierzchnie Tnące
Nakład: 500
Rok: 2014
Objętość: 92 str. + okładka
Format bloku książki 210×140
Liczba kolorów: wnętrze 4+4, okładka 4+4
Papier: wnętrze Munken Pure 150 g, okładka Munken Pure 300g
Rodzaj oprawy: szyto-klejona
Premiera: 23 czerwca 2014
Kupuję!

Miejsce Przy Miejscu – filia OPT na Nadodrzu



Miejsce przy Miejscu – nowe miejsce na Nadodrzu!

pl. Strzelecki 12, 50-224 Wrocław

Miejsce Przy Miejscu to filia Ośrodka Postaw Twórczych. W placówce znajdują się Pracownia Grafiki Warsztatowej i Książki Unikatowej, Pracownia Letterpress oraz galeria fotograficzna.

Więcej informacji o galerii fotograficznej na stronie Miejsce Przy Miejscu.
Godziny otwarcia – kliknij tutaj.
Zapraszamy!

Książki, albumy, płyty i plakaty – Sklep OPT

 

Zapraszamy do odwiedzenia naszego e-sklepu. W pancernej szafie specjalnie dla was książki, albumy, płyty i plakaty, czyli wszystko to, co może stanowić miły upominek dla was i waszych bliskich.

Studio fotograficzne OPT | do wynajęcia

 

Informujemy o możliwości wynajmu studia fotograficznego wraz ze studyjnym sprzętem oraz ew. asystentem.

Szczegółowe informacje oraz cennik.

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o wydarzeniach organizowanych przez OPT, wyślij wiadomość z tematem "OPT - tak" na adres info@opt-art.net.

Dane adresowe subskrybentów nie będą w żaden sposób udostępniane osobom trzecim. W celu wykreślenia adresu z naszej bazy wystarczy wysłać wiadomość z tematem OPT-NIE.