Letnia Akademia Dziennikarstwa

21 sierpnia - 1 września

Letnia Akademia Dziennikarstwa
Letnia Akademia Dziennikarstwa

Masz lekkie pióro? Jesteś ciekawy/ciekawa świata, nowych tematów, miejsc i ludzi? Lubisz zadawać pytania i rozmawiać? Potrafisz samodzielnie myśleć? To dobry początek. Wygląda na to, że posiadasz cechy właściwe dobremu dziennikarzowi. Dziennikarstwo to nie tylko zawód, przede wszystkim sposób na życie. Jeśli chcesz sprawdzić, czy to coś dla ciebie, weź udział w Letniej Akademii Dziennikarstwa w OPT.

Podczas dziesięciodniowych warsztatów dziennikarstwa prasowego i internetowego poznasz w praktyce takie pojęcia, jak m.in. depesza, łamanie, flesz, kolumna, font, lead i czołówka, dowiesz się, dlaczego prawdą są powiedzenia, że „tematy leżą na ulicy”, a „dobry dziennikarz powinien wiedzieć wszystko o czymś i coś o wszystkim”. Przeprowadzisz ciekawy wywiad i nauczysz się odróżniać tytuły i leady prasowe od internetowych. Na koniec warsztatów zwiedzisz redakcję regionalnej gazety codziennej na Dolnym Śląsku, a może nawet odbędziesz w niej krótki staż.

Prowadząca Letnią Akademię Dziennikarstwa uważa, że tego zawodu można nauczyć się tylko w praktyce i zrobi wszystko, żeby było ciekawie, angażująco i motywująco, bo takie właśnie jest dziennikarstwo. Każde spotkanie potrwa 90 minut. Warsztaty kierujemy przede wszystkim do licealistów, ale Letnia Akademia Dziennikarstwa otwarta jest dla każdego, kogo ciekawi praca w redakcji lub chciałby spróbować w niej swoich sił.

21 sierpnia – 1 września 2017
Letnia Akademia Dziennikarstwa w OPT
(informacje o zapisach poniżej)

Marta Wróbel – absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie studiowała filologię polską. Od ponad dziesięciu lat dziennikarka prasowa, wcześniej także radiowa (Radio Wrocław, kaliskie Radio Centrum, Czwórka). W latach 2007-2014 dziennikarka, reporterka i redaktorka w „Gazecie Wrocławskiej”, gdzie poruszała m.in. tematy miejskie i społeczne, pisała o muzyce i szeroko pojętej kulturze. Publikowała we „Wprost” i „Dzienniku – Gazecie Prawnej”. Od 2015 roku pisze m.in. do „Polityki”, portalu polityka.pl, Noisey Polska i „Zwierciadła”. Publikuje reportaże i wywiady oraz teksty o popkulturze, kulinariach, muzyce i Czarnej Ameryce. Jurorka muzycznej sekcji kulturalnej nagrody WARTO, przyznawanej przez „Gazetę Wyborczą Wrocław”. We wrocławskiej szkole TONY prowadzi zajęcia na temat kulturowej tożsamości Afroamerykanów. Kulturą i historią czarnej Ameryki interesuje się, odkąd pamięta. Jako pierwsza od wielu lat polska dziennikarka rozmawiała z noblistką Toni Morrison. Prowadzi bloga „Czarna Ameryka”.


 

Plan warsztatów

  1. Spotkanie wprowadzające: kto jest kim w redakcji i co jest czym na stronach (gazety i internetowej). Przedstawienie prowadzącej, wyjaśnienie podstawowych redakcyjnych pojęć. Kim są i jakie obowiązki sprawują reporter, fotoedytor, sekretarz redakcji, dziennikarz dyżurny, grafik, łamacze oraz czym różni się wydawca papierowy od internetowego. Czym są wydarzeniówka, „gorące strony”, szpigiel, zajawka, layout, pagina, lead, nadtytuł, flesz, kolumna, ramka, prasówka, deadline, clickbait, sylwetka, czołówka, research i follow up. Prowadząca objaśni wszystkie prasowe pojęcia na przykładach, porównując ze sobą strony dwóch regionalnych dzienników i dwóch ogólnopolskich tygodników. Będzie też krótko (i też na przykładzie) o różnicach między wersją prasową i internetową tego samego tekstu. Każdy uczestnik warsztatów otrzyma skserowane strony opisywanych gazet. Planowana jest dyskusja na temat różnego podejścia do tych samych tematów w poszczególnych tytułach oraz tego, dlaczego tzw. grupa docelowa determinuje dobór słownictwa w poszczególnych rodzajach prasy.
  2. Szukanie tematów i dobry research w praktyce. Dobry dziennikarz umie samodzielnie myśleć, czyta, ogląda i wyciąga wnioski, często niestandardowe. Wychodzi z domu, słucha rozmów ludzi w tramwaju, dowiaduje się, co ich tego dnia interesuje, śmieszy i irytuje. Często w ten oto sposób „zbiera” tematy do tekstów, a potem podczas burzy mózgów na redakcyjnym kolegium ustala z redaktorami i innymi dziennikarzami, czy taki temat nadaje się na informację, reportaż, a może wywiad? To tylko jeden ze sposobów pozyskiwania tematów, jakie są inne? Na czym polega pisanie zajawek, prasówka, dlaczego dobry research i relacje z informatorami to połowa sukcesu? Każdy uczestnik wymyśli po jednym temacie i samodzielnie sporządzi zajawkę do tekstu.
  3. Flesz, informacja, czyli podstawa dziennikarstwa informacyjnego. Stworzenie krótkiej informacji to pierwsza rzecz, jaką najczęściej redaktor każe zrobić niedoświadczonemu stażyście. To podstawa dziennikarstwa informacyjnego, często redakcyjne realia wymagają znalezienia i napisania jej w kilkanaście, a nawet kilka minut. Prowadząca na przykładach z kilku gazet pokaże konstrukcję takiej informacji, opowie o właściwościach języka tej formy i najprostszych możliwościach jej znalezienia (m.in. telefony do policji, straży pożarnej, straży miejskiej, a czasem wystarczy wyjrzeć przez okno). Po części teoretycznej, uczestnicy warsztatów sami napiszą taką informację.
  4. Informacja „papierowa” i internetowa: podobieństwa i różnice. Kontynuacja tematu zasygnalizowanego podczas spotkania wprowadzającego. Letnia Akademia Dziennikarstwa to przede wszystkim warsztaty dziennikarstwa prasowego, ale nie oszukujmy się: czytelnictwo spada, a internet jest potęgą. Coraz częściej zanim tekst trafi następnego dnia do papierowego wydania gazety, dzień wcześniej trafia na stronę internetową pisma. Internet rządzi się swoimi prawami: wersje „papierowa” i internetowa tego samego tekstu często zawierają inne leady, tytuły, mają nieco inną konstrukcję. Czym są słowa kluczowe, tagi i pisanie pod SEO? Uczestnicy warsztatów dostaną gotowy tekst z wydania papierowego gazety i będą mieli za zadanie zmienić pod stronę internetową. Gościem spotkania będzie Justyna Kościelna – dziennikarka, redaktorka, wydawca strony internetowej Radia Wrocław, wcześniej przez lata pełniąca tę samą funkcję w „Gazecie Wrocławskiej”.
  5. Mistrzowie pióra, tuzy dziennikarstwa i najbardziej kontrowersyjne postaci. Część teoretyczna, ale zawierająca informacje, które powinien posiąść każdy adept dziennikarstwa. Jak nazywał się pierwszy dziennikarz i gdzie powstała pierwsza gazeta codzienna? Kulisy słynnych śledztw dziennikarskich (Watergate, Spotlight i inne), mistrzowie felietonu, kontrowersyjny Hunter S. Thompson, warsztat Ryszarda Kapuścińskiego, reportaże Filipa Springera, wywiady Teresy Torańskiej i Oriany Fallaci. Kogo warto czytać i dlaczego im więcej będziemy czytać, tym większa szansa, że wyrobimy sobie własny styl pisania? Prowadząca skseruje uczestnikom warsztatów przykładowe teksty, na temat których będzie toczyć się dyskusja.
  6. Warsztat językowy dziennikarza: dlaczego dobór słów zawsze ma znaczenie i czym różni się zwykły tekst informacyjny od tekstu wartościującego? Dlaczego cienka jest granica między informacją i opinią, każdy tekst można skrócić oraz czym są pokora i higiena językowa? Uczestnicy warsztatów nauczą się (na przykładach) odróżniać informację i artykuł od opinii/komentarza i felietonu. Napiszą własny felieton lub komentarz na około 1500 znaków (łatwiejsza dla początkujących forma od felietonu) na wybrany wcześniej w domu temat.
  7. Sztuka wywiadu w teorii i praktyce. O mistrzach wywiadu było już wcześniej, teraz rozbierzemy ten gatunek dziennikarski na części pierwsze. Co sprawia, że wywiad jest dobry (oczywiście poza dobrym tematem, choć i to nie jest regułą, bo podstawą jest realizacja), jak powinna wyglądać jego konstrukcja i dlaczego wywiad w gazecie codziennej na tzw. stronach miejskich wygląda trochę inaczej niż w wersji magazynowej i w tygodniku, a jeszcze inaczej w miesięczniku? Prowadząca przyniesie ze sobą skserowane strony z przeprowadzonymi dobrze i źle wywiadami i pokaże uczestnikom warsztatów, jakie są między nimi różnice. Uczestnicy ustalą z prowadzącą, z kim przeprowadzą w domu krótki wywiad.
  8. Reportaż, czyli wyższa szkoła jazdy. Dziennikarz musi mieć smykałkę do pisania, wrodzoną ciekawość świata, dużo empatii, zmysł obserwatorski i… poczucie humoru. To ostatnie przydaje się zawsze, także podczas pisania reportaży. Zwykle ma się to „coś” albo nie, ale nad talentami, można (i trzeba!) ciężko pracować, a niektóre z nich można nawet wyćwiczyć. Dlatego też dobre reportaże pisze się zazwyczaj dopiero po latach pracy w zawodzie. To forma dla utalentowanych, wytrwałych i pracowitych. A to znaczy, że warto zacząć uczyć się tej sztuki dużo wcześniej. W tym celu należy oczywiście czytać dobre reportaże. Prowadząca przyniesie na warsztaty kilka skserowanych przykładowych reportaży, opowie o kilku „szkołach” ich pisania i porozmawia z uczestnikami o wymyślonych przez nich tematach na reportaże.
  9. Podsumowanie: informacja, komentarz, felieton i wywiad. Dyskusja na temat tekstów przygotowanych przez uczestników. Przedostatnie spotkanie prowadząca poświęci tekstom, które przygotowali w poprzednich dniach uczestnicy warsztatów. Spokojnie, nie będzie ocen, inwazyjnego podejścia ani wytykania błędów przy całej grupie z podaniem imienia i nazwiska autora. Prowadząca doskonale rozumie, że w większości przypadków będą to pierwsze tego typu próby pisarskie uczestników. Konieczne jest natomiast, żeby uczestnicy chociaż podjęli próby napisania własnych tekstów. Dziennikarstwo to przecież przede wszystkim praktyka. Ustalimy też, które osoby będą chciały odbyć dwudniowy staż w redakcji dziennika.
  10. Oprowadzenie po redakcji regionalnej gazety codziennej. Prowadząca oprowadzi uczestników warsztatów po redakcji dolnośląskiego dziennika. Wszystkie pojęcia, które poznali w teorii podczas spotkania wprowadzającego, uczestnicy poznają teraz w praktyce. Przywitają się z pracownikami redakcji i zobaczą, jak się tworzy gazetę, a może nawet wpadną na kolegium redakcyjne.

 


 

Informacje / zapisy

Kiedy: 21 sierpnia – 1 września
W jakich godzinach: godz. 11:00 – 12:30 (od poniedziałku do piątku)
Gdzie: 
Ośrodek Postaw Twórczych, ul. Działkowa 15, W-w
Ilość spotkań: 10 (każde spotkanie 90 minut)

Zapisy do 16 sierpnia: Marta Wróbel marta.wrobel00@gmail.com
Minimalna ilość uczestników: 5 osób (w przypadku mniejszej ilości OPT zastrzega sobie prawo do odwołania zajęć)
Cena:
500 zł (za osobę) / z kartą UrbanCard Premium 20% taniej! (płatność tylko gotówką)
Sposoby płatności:
gotówką w biurze OPT lub przelewem [w tytule wpłaty proszę koniecznie wpisać: imię i nazwisko osoby, za którą dokonywana jest wpłata (tzn. uczęszczającej na zajęcia) oraz nazwę kursu]

Nr konta PKO BP SA: 87 1020 5226 0000 6102 0416 0636
Ośrodek Postaw Twórczych, ul. Działkowa 15, 50-538 Wrocław

Uwagi: Wpłaty przyjmowane są do 16 sierpnia. Osoby niepełnoletnie chcące wziąć udział w warsztatach muszą posiadać pisemną zgodę rodzica/opiekuna prawnego.

Zobacz wydarzenie na FB